Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Elsa en Rik - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Elsa en Rik - WaarBenJij.nu

Sydney

Door: Elsa

Blijf op de hoogte en volg Elsa en Rik

16 Februari 2015 | Australië, Sydney

Na ongeveer 40 minuten vliegen waren we al in Londen waar we ongeveer 8 uur moesten wachten op de volgende vlucht naar Singapore, dus: dagje Londen in!! In een vogelvlucht hebben we de Big Ben, London Eye en Tower Bridge gezien. Hoewel het zonnetje scheen, stond er een stevige frisse wind dus gingen we ergens een lekkere, misschien wel onze laatste voor het komende jaar, warme chocomelk drinken. Nog moe van het vroege opstaan om half 5 's ochtends en van het wandelen in Londen vielen we de terugweg in de metro naar het vliegveld (50 minuten) steeds in slaap, terwijl we wel goed moesten opletten dat we op tijd uit zouden stappen! De vlucht naar Singapore duurde het langst (ongeveer 14 uur vliegen). Gelukkig hadden we plekken vooraan, zodat Rik zijn lange benen kon strekken. Na steeds even slapen en weer wakker zijn, film kijken en eten, kwamen we eindelijk aan in Singapore. In Singapore was het meteen tropisch warm en trokken we onze jas en trui uit. We hadden nu 'maar' 4 uur overstap tijd dus geen tijd om Singapore in te gaan, mar op een balkon konden we toch alvast eventjes van de warmte en de zon genieten. De tijd ging snel om voor onze laatste vlucht naar eindbestemming Sydney! Deze vlucht duurde ook nog best wel even (7 uur ongeveer) dus weer een filmpje kijken, in slaap sukkelen, wakker gemaakt worden om te eten en eindelijk kwam de landing en zagen we onder ons Sydney met een prachtig uitzicht van de opkomende zon door de wolken heen, vliegend over bergen en rivieren. Aangekomen in Sydney verliep alles soepel. We belden de shuttle bus en vonden hem snel, die ons in 20 minuten met een kleine city tour naar ons hostel bracht. We kwamen daar om Australische tijd 9 uur 's ochtends aan en konden pas om 2 uur 's middags inchecken, dus dropten we onze backpacks in een kluisje in het hostel en liepen we op advies van het meisje achter de balie naar een park waar we even gingen 'chillen'. Als je naar de rand van het park liep had je uitzicht op de hoge gebouwen in het centrum, de Harbour Bridge en het Opera gebouw. Even een paar uurtjes geluierd en om 1 uur liepen we terug naar het hostel om eindelijk in te checken en op een echt bed te duiken. Moe van de reis vielen we in slaap.
De dagen erop hebben we Sydney verkend op eigen houtje, maar ook door middel van een 'Free Tour' die in velen steden beschikbaar zijn en heel erg aan te raden zijn! We zijn langs de car-market geweest waar de eerste dag maar twee auto's stonden. Eén daarvan was van een Frans stelletje dat twee maanden had rondgereisd met de auto. We zijn daarna op tip van iemand anders nog naar een auto/busje wezen kijken, maar hebben uiteindelijk de auto van het Franse stelletje gekocht, omdat zij ons het betrouwbaarst overkwamen en de auto er het beste uitzag. De auto heeft een grote achterbak en als we de achterstoelen omklappen kunnen we er in slapen.
Zaterdag 14 februari op Valentijnsdag zijn we met z'n tweeën uit eten geweest en zondagochtend moesten we uit-checken bij het hostel. Via een app vonden we een parkeerplek waar je gratis met de auto mocht staan en dus ook in de auto mag slapen. Toen we daar aankwamen stond het vol met backpackers die in hun auto's/busjes sliepen. De plek was aan de rand van een park en er waren toiletten, dus een prima plek om twee nachtjes gratis te slapen! We hadden namelijk vorige week een Australische bankrekening afgesloten en de pasjes konden we maandag of dinsdag pas ophalen. Daarnaast moesten we nog wat regelen met de verzekering en administratie van de auto wat in het weekend dicht was, waarvoor we terug moesten komen in Sydney. Zondag hebben we gewinkeld in een winkelcentrum net buiten Sydney waar we onze auto gratis hadden geparkeerd tot we uit het hostel moesten. Aan het eind van de middag gingen we naar de gratis parkeerplek bij het park waar we boterhammen met knakworst en tomaat hebben gegeten en in de auto gingen slapen. Rond 5 uur 's ochtends bonkte er iemand hard op onze auto's en schreeuwde 'Move your vehicle! It's not a freaking campsite'! De man werkte in het gebouw tegenover de parkeerplaats en had waarschijnlijk last van de backpackers. Dus hebben we onze auto een paar plaatsen verderop verplaatst. Maandag zijn we met een treintje naar Sydney gegaan om de bankpas op te halen en alle andere zaken rondom de auto te regelen, wat nu gebeurd is. Vanavond slapen we nog één nachtje op de parkeerplek en daarna willen we doorrijden naar Canberra.
De meeste mensen zijn hier heel vriendelijk en spreken je vaak zomaar aan, bijvoorbeeld als je met een kaart de weg aan het zoeken bent, komen ze naar je toe en bieden ze hun hulp aan om de weg te wijzen. Als groet zeggen ze hier ' how are you', waarop je gewoon 'hi' of 'hello' terug kunt zeggen, want ze verwachten geen werkelijk antwoord terug. Het is raar dat het hier zo tropisch warm is met allerlei tropische planten en dieren, zoals palmbomen, kangoeroes en rare vogels, terwijl de mensen hier zo Westers zijn en er overal Westerse gebouwen staan. We hebben al veel stoplichten in allerlei landen gezien, van lopende groene mannetjes in Spanje (Elsa) tot 'STOP' en ' WALK' signalen in de V.S. (Rik), maar hier in Sydney heb je weer wat heel anders geks: als het groen is maken de stoplichten een soort schietgeluidje!

• 19 Februari 2015 - 12:06

Silvia:

Hallo Elsa en Rik,

Wat leuk om jullie verslag te lezen. Ik vind het geweldig dat ik jullie nu kan volgen. Wat ik zo lees in jullie verslag is dat het heel goed gaat. Jullie hebben een mooie auto gekocht waar je ook nog in kunt slapen, goed gedaan! Wat heerlijk dat jullie zo rond kunnen rijden, immers dan zie je toch heel veel van het land. Op deze manier zijn jullie onafhankelijk en kun je gaan en staan waar je maar wilt.
    Ik wens jullie heel veel plezier en kijk uit naar het volgende verslag!

Lieve groetjes en een dikke knuffel van mij, Silvia xxx

• 24 Februari 2015 - 17:18

Graz:

Hey daar avonturiers :-)
    Dit klinkt allemaal heeeeeerlijk! Super gaaf dat jullie een eigen auto hebben daar. Heerlijk gevoel van vrijheid lijkt me! En gaaf dat alles qua voorzieningen daar zo goed op inspeelt! Lekker easy going daar down under :-) Ik wens jullie een heerlijke tijd met mooie ontmoetingen en hoop dat jullie in de gelegenheid zijn om af en toe iets te schrijven op dit leuke blog! Zoals ze zeggen ' may te road rise to meet you'
    Graz