Back to the East Coast - Reisverslag uit Mackay, Australië van Elsa en Rik - WaarBenJij.nu Back to the East Coast - Reisverslag uit Mackay, Australië van Elsa en Rik - WaarBenJij.nu

Back to the East Coast

Blijf op de hoogte en volg Elsa en Rik

10 Mei 2015 | Australië, Mackay

Voor nieuwe foto's zie de link: http://on.fb.me/1CUChrg

Na het WWOOFen waar we in het vorige blog over schreven, zijn we nog twee dagen Darwin in geweest. We zijn nog naar een museum geweest over de cultuur en natuur van het Northern Territory en voor vrijdag 17 april hadden we kaartjes gekocht voor de openluchtbioscoop. Je mocht hier zelf eten en drinken meenemen (behalve alcohol) dus we kochten een zak popcorn en namen een fles water mee en gingen naar de film Boyhood. Weer een hele andere bioscoop sfeer dan in Nederland! Zaterdag ochtend gingen we op weg naar de Adelaide River waar we op een bootje meegingen om krokodillen te zien (springen)! De mensen van het bootje lieten een stuk vlees bungelen aan een hengel die ze boven het water hielden, zodat er krokodillen op af kwamen en omhoog sprongen om het vlees te pakken. Dat was wel heel vet om te zien! En gelukkig kregen ze na een paar keer springen het stukje vlees ook echt te pakken. Hierna vertrokken we richting Katherine. Daar sliepen we een nachtje op dezelfde camping als de heenweg en de volgende dag gingen we op naar Nitmiluk National Park (ofwel Katherine Gorge). We hebben er een wandeling gemaakt naar een uitkijk waar je prachtig over de grote rivier tussen de bergen uit kon kijken en daarna hebben we nog even gezwommen bij de Edith Falls. Opeens hoorden we een raar hoog geluidje en toen we naar boven keken om te zoeken waar het vandaag kwam, zaten er tientallen vleermuizen in de bomen!! Ze hingen allemaal op kop in de boom en krijsten naar elkaar. Dat was echt bizar om te zien op klaarlichte dag!
Het volgende stadje was Matarranka, waarvan de wegen naar de Thermal Pools de heenweg nog helemaal overstroomd waren. Dit keer was (bijna) al het water weg en konden we er makkelijk heen rijden. Midden in een bos bevond zich een warm water plas (ongeveer 30 graden) waar we heerlijk in gezwommen hebben op de vroege ochtend. Hierna vertrokken we naar het plaatsje Threeways waar de weg naar het oosten begint. Daar hebben we geslapen op een camping achter een benzine station en de volgende ochtend vertrokken we vroeg. De nachten werden hier alweer kouder gelukkig! Op de weg door ‘niks’ zijn we gestopt in de stad Mount Isa waar je een berg op kon en een prachtig uitzicht had over de stad midden in de woestijn. ’s Avonds zijn we naar een Irish Club geweest waar we 5 dollar hebben weggegooid in een gokmachine. Na Mount Isa hebben we nog een tussenstop gemaakt in het dorpje ‘Prairie’ waar we via Wikicamps een camping achter een hotel vonden. De eigenaren van het kleine hotel waren heel erg aardig en in ruil voor een biertje drinken binnen mochten we gratis op de camping staan. De dochter van de eigenaar wilde graag de nagels lakken van Elsa en een ander meisje dus hierna had Elsa mooie roze nagels!
De dag erop arriveerden we eindelijk aan de oostkust in de havenstad Townsville, waar we nog een paar olielekken hebben moeten laten maken.. De dag dat we aankwamen zijn we op Castle Hill naar boven gereden zodat we wederom konden genieten van een mooi uitzicht over de stad en de kust. Zaterdag 25 april was er in Australië ‘Anzac Day’: een herdenkingsdag voor veteranen (wat een beetje te vergelijken is met bevrijdingsdag in Nederland). We hebben gekeken naar een parade en zijn het stadje doorgelopen. Daarna hebben we even gezwommen in de warme zee, binnen een ‘stingers-net’. Zondag zijn we naar Magnetic Island geweest. Met een boot kwamen we na een half uurtje op het eiland aan. Daar hebben we fietsen gehuurd als echte Nederlanders en heel veel steile bergen op en af gefietst, wat wel zwaar was, maar gelukkig kregen we er een heel mooi uitzicht bij. We zijn naar een leuk marktje geweest en hebben weer even gezwommen. Daarna hebben we een twee uur durende Wildlife Tour gedaan in ‘Koala Village’. We mochten hierbij allerlei soorten dieren vasthouden: een schildpad, hagedissen, vogels en we mochten een koala knuffelen! We hebben zelfs een wombat gezien!
Maandag hadden we de auto naar de garage gebracht en hij was helaas pas om vier uur klaar, waardoor we helaas niet meer op tijd in Cairns konden zijn om met een groepje Nederlands Koningsdag te vieren. Toen we de dag erop in Cairns aankwamen hebben we meteen een duiktocht geboekt in het Great Barrier Reef! Die avond zijn we wezen eten in een restaurantje waar ze recepten en ingrediënten van de Aboriginals gebruiken, zoals: kangoeroe-, krokodil- en emoe vlees, besjes en groene mierensaus.
Vrijdag 1 mei was het zover: onze grote duikavontuur! We gingen ’s ochtends vroeg mee op de boot en zouden aan het eind van de middag weer terugkeren. Toen we mochten duiken gingen we in groepjes van vier. Wij waren samen met twee Chinezen aan de beurt. Toen we het water in gingen moesten we vlak onder water laten zien dat we twee simpele oefeningen goed konden, voor het geval er iets mis ging onder water. Wij hadden het allebei snel door. De Chinezen snapten er echter helemaal niks van waardoor de instructeur na 10 minuten maar besloot dat ze niet mee onder water mochten. Nadat wij al 10 minuten onder water aan het wachten waren gingen we dan eindelijk naar beneden. Het duiken was in het begin even spannend, maar gelukkig hadden we een goede duikinstructeur en ging alles goed. We zijn ongeveer 25 minuten tien meter diep gedoken! Daarna hebben we nog veel gesnorkeld en het was echt prachtig onder water! Het koraal was alle kleuren van de regenboog en ook de vissen hadden deze kleuren! We hebben Nemo & Dory gezien, maar ook mega grote vissen van wel een meter lang!
Hierna zijn we nog verder naar het noorden gereden. Eerst hebben we het oude hippiedorp bovenop een heuvel ‘Kuranda’ bezocht. Daar hebben we een wandeling gedaan en hele leuke marktjes bezocht. Daarna zijn we naar het gezellige havenstadje ‘Port Douglas’ geweest, waar we leuk hebben gewinkeld en een lekkere smoothie hebben gedronken. We zijn naar het dorpje Daintree gegaan om te overnachten. Hier hebben we de volgende dag een hele dag lekker niks gedaan!
Na onze rustdag gingen we nog verder naar het tropische noorden om het oudste regenwoud van de wereld te bewonderen: Daintree National Park. Via een veerbootje over de Daintree River kwamen we aan in het park waar we vier hele mooie en bijzondere wandelingen hebben gedaan. Het bleek ook het giftigste regenwoud van Australië te zijn (qua vruchten) en een van de grootste loopvogels ter wereld leefde hier! (De Cassowary) Helaas hebben we deze niet gezien.. Hierna hebben we Mossman Gorge nog bezocht waar we nog een leuke wandeling hebben gedaan door een regenwoud bij een waterval en we een giftige ‘black snake’ zagen.
We werden wel gek van alle muggen in het noorden en Elsa zat helemaal onder de muggenbulten, dus waren we blij dat we hierna weer richting het zuiden gingen. We zijn nog twee nachtjes en een dagje in Townsville geweest en daarna zijn we vertrokken naar Airlie Beach. De enige hoofdstraat van Airlie Beach is echt een backpackers plek: overal zijn kroegen, clubs, hostels en travel agents. Daar boekten we een dagtocht naar de Whitsunday Islands: een nationaal park met een van de mooiste stranden ter wereld! Na hier anderhalf uur versteld te hebben gestaan van het spierwitte strand en de helderblauwe zee die door het zand heen kronkelde (ZIE FOTO’S!), hebben we op twee verschillende plekken nog gesnorkeld. Bij de eerste plek zwommen we letterlijk tussen de vissen (een soort Dory’s) en bij de tweede plek zwommen we naast de schildpadden, wat echt super vet was! Dit keer hadden we een onderwater camera gehuurd, zodat we hele mooie foto’s hebben kunnen maken! Het koraal was niet zo mooi gekleurd als in het Great Barrier Reef, maar de vissen waren er wel en de ervaring was minstens zo bijzonder!
Nu zitten we in de stad Mackay en hoe verder we naar het zuiden rijden, hoe frisser het wordt, maar dat vinden wij helemaal niet erg, want dan kunnen we ten minste lekker slapen in de auto! We gaan binnenkort weer op zoek naar een leuk WWOOF-adres en verder de rest van de highlights aan de Oostkust verkennen. Cheers!

Voor nieuwe foto's zie de link: http://on.fb.me/1CUChrg

• 18 Mei 2015 - 12:49

G.Roskes-Jeukens:

Leuk om dat allemaal van jullie te lezen. Ellen heeft het aan me opgestuurd.Ik stuur jullie een paar knuffels en wens jullie een heel goede verdere reis. Oma