Bye Australia & Kia Ora New Zealand! - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Elsa en Rik - WaarBenJij.nu Bye Australia & Kia Ora New Zealand! - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Elsa en Rik - WaarBenJij.nu

Bye Australia & Kia Ora New Zealand!

Door: Elsa en Rik

Blijf op de hoogte en volg Elsa en Rik

12 Juli 2015 | Nieuw Zeeland, Napier

De laatste paar weken in Australië duurden heel erg lang, vooral omdat we dagenlang in een koude garage hebben gezeten om onze auto te verkopen. In Coffs Harbour zijn we nog wezen kijken bij een uitkijkpunt waar we we kans hadden om walvissen te spotten. Van heel erg ver weg zagen we er eentje spuiten (ten minste, volgens de mensen naast ons was het een walvis), maar die was zo ver weg dat we er eigenlijk niks van zagen. Daarna zijn we naar Port Macquarie gegaan, waar we eerst hebben gewandeld in het oude centrum en om 15:00 uur zijn we naar het Koala Hospital geweest, waar vrijwilligers zieke en gewonde koala’s opvangen en ze verzorgen totdat ze weer in het wild vrijgelaten kunnen worden. Die avond sliepen we gratis op een parkeerplaats achter een hotel. De volgende dag zijn we gaan wandelen in Dorrigo National Park, waarbij we een 70m hoge skywalk hebben gedaan. Daarna zijn we naar het schattige, historische dorpje Bellingen gereden. ’s Avonds hebben we een wijntje gedronken in een leuk cafeetje en de volgende dag hebben we nog even gewinkeld in de artistieke winkeltjes. Vrijdag kwamen we aan in New Castle waar we sliepen op een parkeerplaats aan de straat en we tegen een kleine vergoeding gebruik mochten maken van de faciliteiten van het Youth Hostel aan die straat. Die dag hebben we in het stadje gewandeld en wat gewinkeld en de volgende dag gingen we proberen te surfen, want we konden gratis sufborden en wetsuits huren bij het hostel. De golven waren echter veel te hoog en te wild voor ons beginners! Dus na een aantal pogingen en kopje onder te zijn gegaan, stopten we er maar mee en na een warme douche gingen we ’s avonds naar het winterfestival met kampvuurtjes en warme appelsap!
Zondag 14 juni zijn we naar Sydney gereden waar we eerst twee nachten op een camping buiten het centrum hebben geslapen, want maandag wilden we naar de garage om de auto te laten checken zodat hij kon worden voorzien van een ‘Pink Slip’ en in goede staat verkocht kon worden. Hiervoor moesten we nog wat kleine dingetjes laten maken en de banden laten vervangen, dus terwijl de auto dinsdag in de garage stond zijn wij het centrum in geweest en hebben we in alle hostels flyers opgehangen met ‘Car for sale!’ Vanaf woensdag konden we onze auto eindelijk neerzetten in de Travellers Car Market (waar we ‘m ook hadden gekocht!) om hem dit keer te gaan verkopen. Er stond nog een ander Nederlands stel met dezelfde auto als ons en er stonden nog drie busjes (campervans), dus gezellig was het wel. We besloten in een hostel dichtbij de Car Market te gaan slapen (toevallig werd dit hetzelfde hostel als waar we de eerste week in Sydney hebben doorgebracht!), zodat we de auto niet steeds hoefden te verplaatsen. Na een lange week van 10 uur ’s ochtends tot 5 uur ’s avonds in de Car Market te hebben gezeten om onze auto te verkopen (het werd winter in Australië, dus er zijn minder backpackers die komen en een auto zoeken), is het ons de woensdag erop (24 juni) toch eindelijk gelukt om ‘m voor een goede prijs te verkopen aan twee Amerikaanse jongens!! Woehoe!!! Wat waren wij blij en opgelucht! We hebben nog geprobeerd om een adresje te zoeken in de buurt van Sydney om nog een weekje te gaan WWOOFen om kosten te besparen, maar helaas had niemand tijd of plek voor ons.. dus hebben we een goedkoop hostel voor de laatste week geboekt. We zijn de stad nog een paar keer in geweest, zaterdag hebben we een mooie wandeling gemaakt bij Bondi Beach en zondag (omdat je dan voor maar $2,50 met het openbaar vervoer kan reizen) hebben we de Blue Mountains bezocht (2 uur rijden met de trein vanaf Sydney). Dit was ook een prachtig nationaal park waar we de hele dag gewandeld hebben. En toen werd het aftellen voordat we woensdag 1 juli eindelijk naar Nieuw-Zeeland zouden vertrekken!

Gelukkig kwam die dag er toch en na onze backpack helemaal volgepakt te hebben (die veel zwaarder dan de heenweg was natuurlijk, een wonder dat alles erin paste), vertrokken we al ’s ochtends vroeg richting het vliegveld waar we pas aan het eind van de middag zouden vliegen; want of we nou in het hostel rond gingen hangen, wachtend op de tijd of dat op het vliegveld deden, maakte natuurlijk niks uit. En eindelijk was het dan zover om 5 uur en mochten we aan boord van het vliegtuig dat ons in ongeveer drie uur naar Auckland op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland bracht! Het is nog twee uur later in Nieuw-Zeeland en we kwamen pas om 11 uur ’s avonds aan, dus hadden we alvast een hostel geboekt in de buurt van het bedrijf waar we de volgende dag onze gehuurde campervan op zouden halen. We hebben een kleine ‘Hippie Campervan’ gehuurd waarin we een maandje op beide eilanden van Nieuw-Zeeland zullen gaan rondtrekken!
Nadat alles geregeld was en we de campervan mee mochten nemen, zijn we alvast eventjes Auckland in geweest en hebben we het Information Centre bezocht en daarna zijn we naar een camping gereden om ons eerste nachtje in Nieuw-Zeeland door te brengen. De volgende dag hebben we net buiten het centrum gratis geparkeerd en zijn we heel Auckland doorgewandeld. Ook zijn we naar het Auckland Museum geweest met de grootste collectie Maori- en Polynesische kunst. Aan het eind van de middag zijn we al doorgereden richting het noorden en hebben we geslapen op een hele mooie gratis plek op een schiereiland.
Zaterdag 4 juli reden we verder naar het noorden met als eerste stop het stadje Puhoi, waar we een beroemde kaasmakerij, winkel en cafeetje bezochten en een lekker stukje geitenfeta kochten. Daarna reden we door naar Whangarei waar een van de grootste soorten bomen ter wereld zich bevindt: de Kauri. Via een wandeling door een bos kwamen we er een paar tegen onderweg naar een waterval. Ook hebben we in Whangarei een artistiek dorpje bezocht met allerlei gallerijen. De volgende dag gingen we verder naar Paihai waar we via een veerbootje de eerste hoofdstad van het land hebben bezocht (Russels) en daarna zijn we naar Waitangi geweest waar zich (volgens ons reisgidsje) het mooiste Maori-ontmoetingshuis van Nieuw-Zeeland bevindt. Daar hebben we meteen een ‘cultural performance’ van de Maori bijgewoond, waarbij Rik de ‘Chief’ mocht zijn van de toeristengroep. Dit was heel erg leuk om bij te wonen!!
Via de oostkust zijn we heen gereden tot Doubtless Bay en via de westkust zijn we weer teruggereden naar het zuiden. Onderweg zijn we nog naar een zwart strand geweest met een hele grote Jan van Geitenkolonie (vogels die er helaas deze tijd van het jaar nauwelijks waren), maar het zwarte strand was heel indrukwekkend! Dit magnetische zand bevat vulkanisch materiaal en is aangespoeld. Hierna zijn we nog door de Waitakere Ranges gereden en we eindigden in Matamata, waar we de volgende dag naar de filmset van ‘the Shire’ (de Gouw) van de Lord of the Rings gingen!! Dit net echte hobbit dorpje was echt prachtig om te zien en heerlijk om in rond te wandelen! En na een 2 uur durende rondleiding langs alle hobbitholen en tuintjes, eindigden we in de Green Dragon pub en kregen we een lekker biertje en een cider. Diezelfde dag hebben we nog de grootste waterval van het noordereiland bezocht: de Warere Falls en daarna zijn we doorgereden naar Rotorua waar we de dag erop vulkanische activiteit hebben bewonderd. In een nationaal park konden we rondlopen in een geothermisch gebied waar we een spuitende geiser, allerlei kraters en thermale wateren met prachtige groene, oranje en paarse kleuren en tot slot een bubbelende modderpoel.. Foto’s komen binnenkort weer op dezelfde link/Facebook!

• 14 Juli 2015 - 10:38

I.Roskes Jeukens:

Ellen heeft gezorgd dat ik het verslag kon lezen. Heb ik natuurlijk meteen gedaan. Heel. Veel reisplezier in iedr geval nog gewenst door Oma