De Great Ocean Road - Reisverslag uit Port Elliot, Australië van Elsa en Rik - WaarBenJij.nu De Great Ocean Road - Reisverslag uit Port Elliot, Australië van Elsa en Rik - WaarBenJij.nu

De Great Ocean Road

Door: Elsa

Blijf op de hoogte en volg Elsa en Rik

08 Maart 2015 | Australië, Port Elliot

Dinsdagochtend 17 februari zijn we vertrokken naar de hoofdstad van Australië: Canberra! Na ongeveer 3 a 4 uur rijden kwamen rond 2 uur ’s middags aan bij het Visitors Centrum. We kwamen erachter dat ze daar een douche hadden, en na twee dagen niet gedoucht te hebben was het wel lekker om dat daar even te doen! Daarna hebben we in de stad boodschappen gedaan, en bij een soort grote Hema (Big W) een luchtbed gekocht (want de matjes sliepen toch niet zo lekker), een pomp, een jerrycan en een koelbox. Via Wikicamps (een app die alle betaalde en niet-betaalde parkeerplekken, campings en hostels in Australië laat zien) hadden we weer een gratis parkeerplaats gevonden, dit keer bij een meer, waar we gingen slapen. De volgende dag zijn we Canberra in geweest. We zijn naar het Parlementsgebouw gelopen en hebben binnenin een gratis rondleiding gedaan waarbij werd uitgelegd hoe de politiek in Australië werkt. Omdat Sydney en Melbourne vroeger ruzie hadden over wie de hoofdstad mocht zijn, hebben ze tussen de twee steden in Canberra gecreëerd als hoofdstad. De rest van Canberra was echter nogal saai.. het centrum was klein en niet bijzonder. De dag erop zijn we daarom meteen weer doorgereden richting Melbourne! Na allebei ongeveer 1,5 tot 2 uur gereden te hebben zijn we op ongeveer de helft gestopt en naar een camping gereden in het dorpje Albury. Dat was echter een veld in een straat waar niks te doen was en er stond verder ook niemand en daarbij waren precies naast het veld allemaal bouwvakkers aan het werk, dus de plek zag er niet zo aantrekkelijk uit. Toen zijn we maar naar het visitors centrum geweest om te kijken of ze daar nog andere plekken wisten waar we konden overnachten. De vrouw van het visitors centrum wees ons op een plek waar een mooie waterval in het dorpje Beechworth vlakbij was en waar in de buurt ook een camping was, dus besloten we daarheen te gaan. De waterval was midden in het bos onverwachts en inderdaad prachtig! Even voetje gebaden in het beekje bovenaan de waterval en op de rotsen geklommen om hem beter te kunnen bekijken en daarna naar de camping gegaan. De camping was wel betaald, maar zo af en toe is dat helemaal niet erg. We konden weer even lekker douchen, van de camping keuken gebruik maken en de was doen.
De dag daarop vertrokken we via een leuke weg binnendoor weer verder naar Melbourne. Hier gingen we op een gratis parkeerplek staan aan het strand, met een gratis (koude) douche! We kwamen rond 4 uur ’s middags aan dus zijn we het centrum niet meer in geweest, maar hebben we even lekker op het strand gelegen en heeft Rik zelfs nog een duik in de zee gewaagd. ’s Avonds hebben we geprobeerd om pannenkoeken te bakken met een kant en klare mix waar alleen nog water bij te hoeven. Deze mislukten echter volledig: het deeg koekte aan de bodem aan en de rest werd niet gaar. Dus hebben we bij een tentje in de buurt een broodje kreeft gehaald! De dagen erop hebben we Melbourne bezocht: een levendige en diverse stad! De eerste dag weer een ‘free tour’ gedaan en uit eten geweest bij een Italiaans restaurant in een een smal straatje. Toen we verder liepen werden we overdonderd door een hele menigte mensen: blijkbaar was er die avond een groot festival in de stad (‘White Night’) waar we middenin waren beland. Het centrum was opeens omgetoverd en er stonden overal podia met film, dans en muziek en het was super druk (je kunt het wel vergelijken met een avond van de Vierdaagse feesten in Nijmegen), maar wel heel leuk om even rond te kijken! Ze zijn hier streng met drank dus veel evenementen, net zoals dit festival, was een alcohol vrij evenement voor alle leeftijden. Er staan ook vaak bordjes op straten waarop straat dat er geen alcohol in het openbaar mag worden gedronken. De terugweg moesten we door de de menigte de goede tram vinden terug naar de parkeerplaats aan het strand, wat nog een heel gedoe was en een lange terugweg werd, maar we hebben het gehaald ;). De tweede dag hebben we de Queen Victoria Market bezocht: een hele grote, leuke markt waar ze van alles verkochten: van vlees, groente, fruit, noten en kaas tot speelgoed, tassen, schoenen en souvenirs. Het is een overdekte markt die elke dag open is en druk bezocht wordt. Buiten stonden kraampjes met allerlei lekkere hapjes en drankjes zoals kokosnoten, vis- en vleesspietjes en fruit in chocoladesaus. Wij kozen voor een ‘ sugar cane’ drankje dat werd gemaakt van een soort bamboe, een aparte, maar wel lekkere smaak! Ook hebben we in het oudste winkelcentrum van Melbourne (de Royal Arcade) rondgelopen wat heel erg leuk was en waar ze allemaal leuke, aparte winkeltjes hadden, zoals een heksenwinkeltje waar je een voorspelling kon vragen, een spelletjeswinkel en een tweedehands winkeltje. Het weer was plotseling omgeslagen van heel warm, naar regenachtig, koud en winderig, dus toen we hebben we toch nog een warme chocolademelk gedronken in het erom bekend staande lekkere chocolade winkeltje ‘Koko Black’, hmm!
Na Melbourne zijn we vertrokken via de Great Ocean Road naar Adelaide! De Great Ocean Road schijnt één van de mooiste kustroutes ter wereld te zijn: een 345 km lange weg langs prachtige stranden, steile kliffen en een turquoise oceaan met witschuimende golven. We hebben ongeveer een week over deze route gedaan om niks moois te missen! Het eerste dorpje waar we stopten was Lorne en daar gingen we kamperen in een nationaal park en waar er overal koala’s om je heen zouden zitten, dus dat was spannend! Er waren maar 4 plekken waar je met je auto/busje/tent mocht staan voor 11 dollar. We hebben de hele middag en avond gewacht, rondgekeken en gezocht, maar hebben niet één koala gezien.. Dat was nogal teleurstellend. De volgende dag zijn we eerst gestopt bij de Erksine falls, een hele grote, mooie waterval. Daarna zijn we verder gereden richting Apollo Bay. Tussendoor zijn we gestopt bij de afslag Grey River waar we nog een kans hadden om koala’s te zien en dit keer hadden we geluk: overal in de bomen zaten ze! Daarnaast waren er bijzondere rode en groene vogels die uit je hand aten dus hier hebben we ons wel een tijdje vermaakt.
In Apollo Bay zijn we eerst wezen wandelen in Otway National Park naar de ‘Triple Falls’: drie watervallen naast elkaar. Gelukkig hadden we een pet op, want toen we uit het park kwamen zat er een grote, gekleurde rups op Elsa’s pet, ieks! We hadden een prachtig plekje op een camping aan een rivier en de rest van de middag hebben we even lekker geluierd en op het gras een boek gelezen. ’s Avonds zijn we even het centrum in geweest en hebben we daar een pizza en een seafood salad gegeten. Daarna verder gereden richting Port Campbell, waarbij we langs de ‘Twelve Apostles’ kwamen. Daar zijn we gestopt om de, nu nog maar 7, grote rotsformaties in de zee even beter te kunnen bewonderen. We overnachtten op een camping in Port Campbell, waar een meisje uit China ons plotseling een hele zak met eten (aardappelen, wortels, kaas en eieren) aanbod, omdat ze de volgende dag terug naar huis zou vliegen, nou, dat sloegen we natuurlijk niet af! De reis ging verder naar ongeveer het laatste stadje van de Great Ocean Road: Warrnambool. Daar bezochten we eerst het Flagstaff Hill Maritime Village: een dorpje dat helemaal is nagemaakt naar een havenstadje uit de 19e eeuw met oude winkeltjes, een schooltje, een kerkje, een café, een bank, werkplaatsen van ambachtslieden en scheepswerven. We hebben daar geluncht en thee gedronken in het leuke theehuisje. Daarna hebben we even op het strand gewandeld in de hoop pinguins te zien, maar die bleken bijna allemaal opgegeten te zijn door honden en wolven, waardoor ze nu een beschermde kolonie op een eilandje hadden waar mensen niet mochten komen. We zagen wel twee mooie regenbogen boven elkaar! In Warrnambool hebben we weer op een gratis parkeerplek aan het strand gestaan. We kwamen er toen ook achter dat we een lek hadden in het ‘steering system’ van de auto.. Dit was echter op een zaterdag en we moesten eerste de verzekering bellen om te vragen of zij de reparatie zouden vergoeden, maar de verzekering was pas weer open op maandag.. Dat werd dus nog een extra nachtje en dag in Warnnambool, want we wilden liever niet (teveel) rijden met de lek. Zondag zijn we via het strand naar de stad gelopen, waar niet zoveel te doen was en bijna alle winkels waren dicht. We zijn even een museum ingeglipt met Renaissance kunst en zijn daarna een kroegje in geweest waar iedereen aan het kijken was naar een cricket wedstrijd op tv. Het wereldkampioenschap Cricket is namelijk bezig in Australië, toen we in Melbourne waren was er een wedstrijd in Melbourne van India waardoor er heel veel Indiase mensen waren in de stad. De terugweg hebben we de taxi teruggenomen naar de parkeerplek, omdat het (vooral in het donker) nog best wel een stuk teruglopen was.
Maandag konden we eindelijk de verzekering bellen om te horen dat de reparatie niet vergoed werd.. snel op naar de garage. De eerste garage waar we langs gingen had geen tijd om er vandaag naar te kijken en omdat we echt geen zin hadden om nog een nacht in Warnambool te slapen zijn we naar de volgende garage gegaan. Deze had gelukkig wel tijd om de lek vandaag te maken, het kostte echter wel 120 dollar.. pff! Maar het moest helaas gebeuren en om 15:00 uur zou de auto klaar staan. Weer een dagje rondgelopen in het centrum.. en eindelijk was het drie uur en konden we de auto op gaan halen. Het was al laat dus het had geen zin meer om heel ver te rijden en bovendien wilden we eerst een kijkje nemen in het Tower Hill reserve: een wildreservaat in de krater van een oude vulkaan waar een fascinerende wildernis zou zijn ontstaan met kangoeroes, koala’s en duizenden vogels. Het eerste stuk reden we erdoorheen en spotten we al een heleboel bijzondere vogels, grote struisvogels en in de verte kangoeroes! Daarna zijn we een wandeling wezen maken via de randen van de oude vulkaan wat heel indrukwekkend was. Een stuk verder lagen langs het pad opeens twee slangen! De eerste gleed meteen weg de bosjes in toen we eraan kwamen en de ander bleef liggen terwijl hij ons goed in de gaten hield.. heel voorzichtig zijn we erlangs gelopen en hebben we natuurlijk een foto gemaakt. In Yambuk hebben we geslapen op een kleine, goedkope camping achter een hotel. De volgende dag zijn we op weg gegaan richting Adelaide! En meteen de eerste paar kilometer al zat er opeens een koala midden op de weg waar je 100 mocht rijden! Er kwamen geen auto’s van achter ons, dus zijn we gestopt en na een tijdje ging de koala gelukkig terug de bosjes in. Langs de hele weg lagen helaas veel dode kangoeroes, koala’s en andere beesten..
Onderweg naar Adelaide kwamen we langs een bordje met ‘World Heritage Fossil Centre’, dus daar besloten we te stoppen. We gingen weer op een camping in een nationaal park staan en dit keer kwamen er aan het eind van de middag/begin van de avond een stuk of twintig kangoeroes de camping op! We konden ze dit keer van heel dichtbij bewonderen en zien springen en dit was echt heel vet om mee te maken!! De volgende dag zijn we naar het Fossil Centre geweest. We waren helaas te laat voor de lange rondleiding door de grote grotten, dus hebben we zelf het museum bezocht met nagemaakte prehistorische dieren van Australië, zoals reuze kangoeroes en -koala’s, en de ‘ Wet Caves’ bezocht: een wat kleinere grot, maar ook interessant! Daarna zijn we verder gereden naar Adelaide. Via een hele steile weg in de Adelaide Hills zijn we naar een camping iets buiten het centrum gereden en boekten we alvast 3 nachten om de stad te kunnen verkennen. Met de bus konden we in 10 minuten van de camping voor 2,60$ naar ‘the city’. Ook in Adelaide was toevallig een festival aan de gang waar we even hebben rondgelopen. We zijn ook hier naar de markt geweest en hebben het oude winkelcentrum bezocht. In Adelaide hadden ze helaas geen ‘free tours’, wat wel jammer was! Zaterdag 7 maart hebben we uitgechekt bij de camping en zijn we wezen kijken bij de haven ‘Port Adelaide’. In de rivier zagen we een dolfijn zwemmen die daar schijnen te wonen! We zijn toen naar een eilandje geweest waar we een kayak konden huren om in de baai te varen en de dolfijnen van heel dichtbij te spotten, dat was wel heel gaaf! Daarna zijn we naar onder gereden naar Port Elliot waar we nu weer op een gratis parkeerplek staan. We willen de omgeving van Adelaide nog verkennen, omdat die heel mooi schijnt te zijn en kijken of we hier in de buurt misschien werk kunnen vinden! EN MORGEN IS RIK JARIG!!

• 16 Maart 2015 - 23:49

Benno En Marian Wildenbeest:

Hoi Elsa en Rik. heb jullie eerste reisverslag gelezen. Geweldig. Veel plezier daar. Gr. Benno.

• 22 Maart 2015 - 15:45

Silvia Van Sambeek:

Hoi Elsa en Rik,
    Het heeft even geduurd maar ik wil nu toch eindelijk reageren. Wat een mooi verslag, jullie doen het geweldig zo te lezen. Ook mooi dat je de tijd kunt nemen om een mooie route te rijden. Ik ben werkelijk jaloers op jullie. wat een ervaring! Iedere dag is anders en steeds opnieuw komen jullie weer in andere steden en gebieden en eh, ik heb ook alle foto's bekeken. Leuk zeg!
    Hier gaat alles zijn gangetje. Soms wordt het al een beetje lente maar een dag later is het weer koud en staat er een gure wind. Als ik jullie zo zie in een korte broek krijg ik enorme zin in dat warme zwoele weer. Toch zal dat hier nog wel eventjes duren. Gelukkig hebben mama en ik onze vliegtickets al geboekt, daar kunnen we ons alvast op verheugen.
    Laatst zijn mama en ik nog naar het optreden van Merijn geweest. Hij kan echt geweldig goed drummen, maar ja, dat wisten jullie al. Er was best veel publiek, wel fijn want nu zijn jullie niet van de partij.
    Geniet maar van deze prachtige reis en ik vind het heel leuk dat ik jullie verslagen kan lezen.
    Lieve groetjes en een dikke kus voor jullie, Silvia. XXX